Autostrady i inne drogi szybkiego ruchu są bardzo wygodnym rozwiązaniem, pozwalającym błyskawicznie dostać się do swojego celu. Niestety przejazd takimi trasami w większości przypadków jest płatny dla prawie każdego rodzaju pojazdów. Jednak standardowe bramki do uiszczania opłat zaczynają powoli wychodzić z użycia, a na ich miejsce pojawia się innowacyjna płatność e-TOLL. Czym właściwie jest nowy system opłacania przejazdu na wyznaczonych trasach? W poniższym artykule dokładnie omówimy ten temat.
Tak jak wspomnieliśmy, e-TOLL to określenie nowej metody płatności, powoli wprowadzanej na polskich autostradach jako obowiązkowa. System ten wykorzystuje technologię pozycjonowania satelitarnego, dzięki czemu możliwe jest mierzenie przebytej liczby kilometrów oraz automatyczne naliczanie opłat - bez zatrzymywania się przy punktach kontrolnych. Rachunki za przejazd będzie można zapłacić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest doładowanie swojego konta e-TOLL przed wyruszeniem w trasę, po czym środki będą pobierane automatycznie wraz z każdym miniętym punktem kontrolnym. Z kolei drugie rozwiązanie to uiszczanie opłat po pokonaniu autostrady, co wydaje się być wygodniejsze i precyzyjniejsze przy jednorazowych przejazdach. Celem wprowadzenia systemu e-TOLL dla samochodów osobowych i innych pojazdów jest likwidacja bramek do manualnego opłacania przejechanej trasy, a co za tym idzie, przyspieszenie ruchu na autostradach i innych płatnych drogach.
System e-TOLL (więcej tutaj: https://www.flotman.pl/blog/czym-jest-system-e-toll-i-co-warto-o-nim-wiedziec/) daje użytkownikom trzy możliwości zapisywania ilości przemierzonych kilometrów. Pierwszym z nich jest zainstalowanie specjalnej aplikacji dostępnej dla smartfonów z systemem Android oraz IOS. Jest ona całkowicie darmowa, jednak wymaga od użytkowników ciągłego połączenia z siecią komórkową i nawigacją. Dużym plusem jest natomiast brak konieczności instalowania w pojeździe innych urządzeń kompatybilnych z systemem e-TOLL. Należy jednak podkreślić, że przestarzałe urządzenia mogą nie mieć możliwości instalacji tej aplikacji.
Inną metodą jest zintegrowanie ZSL (Zewnętrznego Systemu Lokalizacji) z e-TOLL'em. ZSL jest permanentnie łączony z jednym pojazdem, dlatego po skonfigurowaniu go pod e-TOLL nie trzeba już się niczym martwić i można zawsze legalnie przejechać przez autostradę. Ponadto ZSL dostarcza kierowcy też wiele innych informacji, takich jak na przykład ilość spalonego paliwa. Dzięki temu kontrolowanie wydatków za przejazd jest znacznie łatwiejsze.
Ostatnim sposobem mierzenia pokonanej trasy jest skorzystanie z urządzenia OBU (On Board Unite). Można je instalować w każdym pojeździe, a także w razie potrzeby przekładać z jednego do drugiego samochodu. Dostarcza ono mniej więcej tyle samo danych co ZSL połączony z systemem e-TOLL, a dzięki zasilaniu na zapalniczkę samochodową można uniknąć wysokich kosztów eksploatacji. Takie rozwiązanie jest szczególnie wygodne dla firm, które używają wielu pojazdów służbowych.
Data publikacji: 2021-11-12, ostatnia zmiana: 2021-11-12